سمینار علمی «وحدت ، پیش شرط تمدن نوین اسلامی» با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه و استادان دانشگاههای هندی صبح امروز 29 بهمن ماه در سالن همایش ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، سمینار «وحدت؛ پیش شرط تمدن نوین اسلامی» با سخنرانی «آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی»،حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، «دکتر منوچهر متکی» معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «پروفسورعبید الله فهد» از دانشگاه اسلامی علیگر دهلی و «پروفسور محمد اسحق» از دانشگاه ملی اسلامیه دهلی و با حضور مدیران و مسئولان مجمع تقریب مذاهب اسلامی، استادان و دانشجویان به همت معاونت پژوهشی و فناوری و دفتر همکاریهای علمی بین المللی  دانشگاه برگزار شد.

 این مراسم با سخنرانی ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر مختاری آغاز شد.

وی  ضمن خیر مقدم به مهمانان داخلی از حضور آیت الله فاضل لنکرانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم و برگزار کنندگان این کنفرانس قدر دانی کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: مسلمانان از یک طرف درگیر گروههای تکفیری و از طرف دیگر درگیر  رژیم صهیونیستی می باشند و هدف دانشگاه مذاهب اسلامی از برگزاری   چنین کنفرانس هایی مخالفت با عملکرد گروههای ضد اسلام و مبارزه با افراط گرایی است و رسالت دانشگاه مذاهب اسلامی معرفی اسلام معتدل و متعادل به دنیاست.

دکتر مختاری همچنین برگزاری این سمینارها را با حضور بزرگان و استادان حوزه علمیه و دانشگاه و اندیشمندان داخلی و خارجی بسیار موثر دانست.

در ادامه پروفسور محمد اسحاق، رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه ملیه اسلامی دهلی ضمن ارائه تعریفی از معنای تمدن و فرهنگ به بررسی چهار فاکتور اقتصاد، علم، هنر و فرهنگ پرداخت و عوامل سقوط تمدن اسلامی را در ضمن ایاتی از داستان سبأ و عاد و ثمود یادآور شد.

امر به معروف و  عقلانیت شاخصه های تمدن نوین اسلامی

 

وی افزود: اوج تمدن اسلامی در ایران و مصر شکل گرفته است و شاخص های تمدن نوین اسلامی را توحید درخالقیت و توحید در خلق همچنین در خانواده و حریم خصوصی به عنوان شاخص های برتر و امر به معروف و  عقلانیت را به عنوان شاخص های تمدن نوین اسلامی برشمرد.

رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه ملیه اسلامی دهلی ادامه داد: زمانی به تمدن نوین اسلامی دست  پیدا می کنیم که صدر اسلام را مشاهده کنیم و ظرفیت بخشی داشته باشیم و به تنوع احترام بگذاریم و از ظرفیت تمام ادیان که یکی از ویژگی های دانشگاه مذاهب اسلامی نیز بهره برداری از تنوع مذاهب و ادیان است، بهره ببریم.

پروفسور عبیدلله فهد، رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه علیگر دهلی نیز در این سمینار اذعان کرد: تمدن قرآنی و ریشه های تمدن را باید در قرآن جستجو کرد و این مسئله را تشبیه به باران کرد. که چگونه باران می تواند رشد آفرین باشد تمدن نیز باعث شکوفایی می شود و باران هم زندگی آفرین است هم خلاقیت افرین می باشد.

وی تصریح کرد: مسلمانان بجای خلاقیت به تقلید می پردازند و تنوع مذهبی فرصتی است که اساسا هرمذهب باید در جای خود قرار بگیرد و تنوع مذهبی براساس تقاضای منطقه است.

دکتر منوچهر متکی معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران این سمینار خاطر نشان کرد: سمینار وحدت، پیش شرط تمدن نوین اسلامی، در بررسی پیستی تمدن اسلامی و شاخص های تمدن اسلامی و ضرورت های جوامع اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه تمدن نوین پیش زمینه آن وحدت اسلامی است به بررسی ابعاد مختلف این تمدن سازی پرداخت.

اولین منظر در نگاه به تمدن نگاه به گذشته تمدن اسلامی است در بررسی گذشته تمدن اسلامی مقولات مهمی چون چیستی تمدن اسلامی و چگونگی شکل گیری تمدن اسلامی و اثار این تمدن و نحوه تعامل مسلمانان در دوره های شکوفایی تمدن اسلامی با دیگران باید مورد کنکاش قرار گیرد.

وی افزود: منظر دیگر تمدن اسلامی از بُعد کاربردی و نگاه امروزی آن است و از زاویه شبهه زدایی اسلامی بعد از جنگهای صلیبی در دستور غرب بوده و برای ترسیم چهره های نادرست اسلام و برای تولیدو حمایت گروههای که به نام اسلامی به جهان ارائه می دادند در غالب های القاعده، داعش و تکفیری و سلفی جهادی که به اذعان تولید کنندگان شکل دهندگان اعتراف کردند.

وی همچنین با اشاره به حادثه 11 سپتامبر خاطر نشان کرد: که در ان روز شاهد حجمه سنگین علیه مسلمانان به ویژه در غرب بوده ایم که اسلام هراسی نهادینه می شود .